Suurpedot

Maamme suurpetoja ovat karhu, susi, ilves ja ahma. Näistä karhu on ainoa todella suurikokoinen petoeläin, muut ovat kokonsa puolesta aika pieniä. Mutta siis nämä neljä kuuluvat eläinten luokitteluissa suurpetojen ryhmään, koska ne ovat ravintoketjun huipulla ja saalistavat muita eläimiä ravinnokseen. Näätäeläimiin kuuluvaa ahmaa ei kaikissa luokitteluissa lueta kuuluvaksi joukkoon. Maamme suurpedot ovat kaikki nykyisin suojelutoimenpiteiden tarpeessa. Ne ovat harvinaistuneita eläinlajeja. Niillä ei ole välitöntä häviämisen vaaraa, mutta ne kuuluvat kuitenkin ns. silmälläpidettävien eläinlajien joukkoon. Susi, ilves ja ahma ovat mukana näillä sivuilla pelkästään viitteenomaisesti. Tarkoitus on ohjata näistä eläimistä kiinnostuneet oikeisiin osoitteisiin hankkimaan lisätietoa.

Suurpedot.fi

Suomen suurpedoista on olemassa virallisluonteinen www.suurpedot.fi -sivusto. Suurpedot.fi -sivusto tarjoaa niin ajankohtaista kuin perustietoa suurpedoista, eri viranomaisten ja järjestöjen tuottamaa tietoa Suomen suurpetotilanteesta, petoasioiden hoidosta ja suojelusta. Suurpedot -sivuston ohjaustyöryhmään kuuluvat maa- ja metsätalousministeriö, Metsähallitus, Metsästäjäin Keskusjärjestö, Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos, Suomen luonnonsuojeluliitto ja ympäristöministeriö.