Karhuseura

MA TI KE TO PE LA  SU
Tapahtumakalenteri

Pikakysely:
Miten paljon välität karhuista?
Paljon
Kohtalaisesti
Vähän
Ei lainkaan
En osaa sanoa

Tulokset

Karhusymboliikka

Idän vai lännen symboli?
Suomalaiset: hirviä ja karhuja
Miehen vai naisen symboli?
Maskuliininen karhu
Feminiininen karhu
Muut symboliset merkitykset
Karhumainonta
Kielen karhut

Idän vai lännen symboli?
Maailmanlaajuisesti karhua ollaan totuttu pitämään Venäjän symbolieläimenä. Vaikka Pohjois-Aasian kansojen myyteissä karhu on varsin keskeinen hahmo, niin karhusta ei ole siltikään muodostunut mitään idän symbolia, vaan karhu edustaa yhtä hyvin myös länttä. Karhulla on omat vahvat perinteensä myös Pohjois-Amerikassa, lähinnä alkuperäisintiaanien keskuudessa. Karhu on kansalliseläimen asemassa Venäjällä, Suomessa ja Taiwanissa. Suomalaiset valitsivat karhun kansalliseläimekseen vuonna 1985.

Suomalaiset: hirviä ja karhuja
Suomalaisessa folkloressa karhu on ollut merkittävässä asemassa yhdessä hirven kanssa. Näistä eläimistä on aikojen saatossa sepitetty laskematon määrä satuja, taruja ja legendoja. Suomessa asuvan väestön kerrotaan aikoinaan jakaantuneen kahteen klaaniin, joista toinen palvoi esi-isänään karhua, toinen hirveä. Nämä kaksi metsästävää klaania olivat helluusit ja oksit. Helluusit pitivät hirveä ja oksit karhua kantaisänään. Karhu oli muinaisille suomalaisille okseille metsän ja koko luomakunnan symboli. Karjalaisten ainakin uskotaan olevan karhunpuoleista sukua. Tarina pohjautuu roomalaisen historioitsija Tacituksen kuvaukseen teoksessa Germania (98 jKr.). Suomalaisille karhu on ollut metsän symboli, sen alkuperäisasukas, itse metsä. Karhusta itsestään on käytetty nimeä Metsä.

Miehen vai naisen symboli?
Karhu on symbolisoinut niin maskuliinisuutta kuin feminiinisuutta.

Maskuliininen karhu: Maskuliininen karhu on edustanut ennen muuta julmuutta, voimaa, rohkeutta ja kestävyyttä. Karhu on samaistettu ukkoseen, alamaailmaan ja kuuhun. Karhumaisesta ruumiillisesta olemuksesta, ja miksei myös henkisestä luonteenlaadusta, tuli 1990-luvulla homojen uusin vetovoimainen ihannemiestyyppi.

Feminiininen karhu: Toisaalta karhua ollaan pidetty suurena naispuolisena eläinsymbolina, äitijumalana. Karhu on vertautunut Äiti Maan -arkkityyppiin, Suureen Äiti -jumalattareen, jota ollaan pidetty Luojan veroisena. Äitiys, naisellisuus ja maanläheisyys tulevat esille sen lämpimässä turkissa, maanruskeassa värityksessä, tanakassa ruumiinrakenteessa, hellässä huolenpidossa poikasistaan ja niiden kasvattamisesta.

Muut symboliset merkitykset
Karhu on symbolisoinut lisäksi yksinäisyyttä, eristäytymistä muista, hedelmällisyyttä ja elämän kiertokulkua. Karhu on ollut ennen kaikkea elämän ja kuoleman sekä uudestisyntymisen symboli. Karhun elintavat kuvaavat vuodenaikojen vaihtelua. Keväällä kun karhu herää talviunestaan, elämä samalla syntyy. Syksyllä karhun painuessa talviunilleen, luonto kuolee samalla. Karhuun liitettyjä muita merkityksiä ovat lisäksi mm. itsetutkiskelu, parantaminen, muutos, henkinen yhteys, muodonmuutos, tähtimatkailu, unien hahmot, shamaanit ja noidat, mystinen ja salaperäinen, ennalta tietäminen, puolustus, kosto ja viisaus.

Karhumainonta
Karhut ovat hyviä myyntitykkejä. Eri karhut mainostavat eri tuotteita. Jääkarhut symboloivat viileyttä, raikkautta, puhtautta ja valkoisuutta. Niitä on käytetty virvoitusjuomien, kurkkupastillien, alkoholijuomien, jäätelön ja saippuan mainostamiseen. Harmaa- ja mustakarhut edustavat väkevyyttä ja kestävyyttä. Ne ovat mainostaneet vaatteita, kenkiä, akkuja, olutta, viljatuotteita, urheilujoukkueita ja erilaisia työkaluja. Karhunpennut ovat leikkisiä, helliä ja söpöjä, sopivia lastenvaatteiden, ruokien, makeisten ja hotelliketjujen markkinointiin.

Kielen karhut
Nimissä esiintyy karhuja, mm. paikkakuntien, osoitteiden, kaupunkien, kasvi- ja eläinkunnan, ruokien, urheiluseurojen sekä ihmisten niin etu- kuin sukunimissä. Kielen sanoina on jossakin määrin karhusukuisia ilmauksia. Monien yritysten ja tuotteiden nimi on karhusukuinen. Nimitystä käytetään usein niin, että se ei merkitse oikeastaan yhtään mitään. Se toimii pelkkänä tunnistamisen välineenä henkilönimien tapaan. Karhu symboloi yleisimmin jotakin luontoon liittyvää toimintaa.

Karhusta käytettyjä nimityksiä:

Aika poika